News Flash:

Canyoning in Cheile Cetii

19 Ianuarie 2012
914 Vizualizari | 1 Comentarii
Suvoiul de apa loveste cu putere in peretii de stanca, prins ca intr-o menghina. Calea apei este atat de ingusta incat, gatuit, raul se involbureaza si se arunca de la inaltime in cascade zgomotoase. La ploi si debite mari aduce cu el bolovani si busteni de sus din munte si modeleaza fundul marmitelor. Canionul este un mediu ostil, dar tulburator de salbatic, care atrage curajosii practicanti ai acestui sport - canyoning.

Ce este canyoning-ul

Aparut relativ recent, canyoning-ul a castigat teren si in Romania. Zona montana se preteaza la practicarea acestei activitati, intrucat exista numeroase cascade, chei, canioane, unele foarte cunoscute (Cheile Galbenei din Padis, jud. Bihor) sau unele abia descoperite care asteapta sa fie explorate. Pentru inceput ne-am propus sa parcurgem canionul Cheile Cetii din judetul Alba, foarte bun pentru o iesire scurta.

Avand o diferenta de nivel de 35 de metri, Cheile Cetii se intind pe o lungime de maxim 50 de metri. Pe drum drept ai putea strabate aceasta distanta in cateva secunde, dar la Cetea avem nevoie de cel putin o ora. O succesiune de 4 cascade prinse intre pereti verticali inalti, care nu dau alta posibilitate de iesire decat in jos, impreuna cu apa. Zgomotele se amplifica paroxistic intre stanci, caderile de apa rasuna asurzitor si comunicarea intre coechipieri este redusa la semne sau la silabe strigate.

Riscurile in parcurgerea canioanelor

Mic si cochet ca o bijuterie, canionul Cheile Cetii poate fi o capcana mortala cand sus in munte ploua si vine viitura. In acest caz nivelul apei creste brusc, vazand cu ochii, iar forta nebanuita a apei impinge cascadele la distanta, pana in peretele opus. De aceea cunoasterea prognozei meteo este vitala, dar si stapanirea tuturor tehnicilor de amarare a corzii si de coborare in siguranta.

Riscurile oricum exista si nu trebuie neglijate. Apa rece, adanca, jetul cascadei care loveste direct in cap, marmitele unde se fac curenti inselatori, amenintarea viiturii, intalnirea cu vipere, toate se iau in calcul de la inceput. Echipamentul pentru canyoning presupune un costum intreg de neopren impotriva apei reci, manusi si sosete de neopren, casca de protectie.

Cum se coboara canioanele

Coborarea se face cu fata la perete, cu picioarele departate si sprijinite de stanca, evitand sa alunecam sub jetul cascadei daca are debit mare. Paradoxal poate, desi sunt mai multe cascade, canionul se parcurge cu o singura coarda, de doua ori mai lunga decat cea mai inalta verticala. Coechipierii coboara pe rand cascada urmatoare, dupa care se regrupeaza si recupereaza coarda de pe cascada anterioara. Astfel, retragerea pe unde au venit este imposibila.

Daca morfologia cheilor o permite si bazinul in care cade apa este suficient de adanc, amatorii de senzatii tari pot sari direct in marmita, fara sa mai coboare pe coarda. O secunda de zbor si o aterizare in apa fac acest sport mult mai palpitant.

Munte, apa, sport, adrenalina, inot - parcurgerea canioanelor inseamna cate putin din toate, dar amestecate atat de maiestrit incat se combina intr-o pasiune fara limite.

Sursa: skytrip.ro

cheile galbenei
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (1)

Vitor  | #95
Sărut mana doamnă Gabriela,Obligaţia legală de despăgubire eei revine een ltaeusivitcxe Asigurătorului RCA amintit de dumneavoastră. Ignoranţa autorului accidentului ţine de educaţie şi omenie. Datorită acestei nepăsări cvasi-generalizată pentru paguba pricinuită altuia a fost instituită obligativitatea asigurării RCA.Pentru a cunoaşte cu certitudine prejudiciul trebuie sa procedaţi een felul următor:Solicitaţi service-ului un deviz estimativ al reparaţiei, semnat şi stampilat de ei (costă eentre 80-150 lei). Aceea este valoarea reparaţiei care include: piesele de schimb (noi) demontarea celor vechi şi montarea celor noi, reparaţia sau recondiţionarea pieselor avariate, materiale (vopsele, chit ) şi manopera aferenta reparaţiei.Aflaţi valoarea de nou folosind un catalog Schwacke sau Apia din anul fabricaţiei auto de cautat, xeroxaţi pagina cu modelul şi anul de fabricaţie al vehiculului, căutaţi şi opţionalele. Modelul auto (marcă, tip) din anul x, cilindree, putere een KW, opţionalele incluse reprezintă valoarea de nou.Copia paginii Schwacke sau Apia, indicaţi poziţia şi valoarea opţionalelor eenregistraţi-o la asigurător (cu nr, de eenregistrare la registratura Sucursalei Asigurătorului) eempreună cu cererea de despăgubire la valoarea reală calculată după regulile din articolul daună totală din accident rutier, existent pe acest site. De asemenea, articolele: Paşi de urmat een caz de accident minor 1, 2 și 3. Dacă valoarea reparaţiei este mai mare de 75% dece2t valoarea reală a vehiculului se consideră daună totală şi veţi fi despăgubit cu 75% din valoarea reală a vehiculului, fără ca reparaţia să se mai efectueze reparaţia.Asigurătorul este obligat să vă despăgubească prin acest procedeu şi eenaintea realizării reparaţiei.Dacă eente2mpinaţi alte greutăţi vă invităm să ne scrieţi.
Adauga comentariu

Mica publicitate

© 2017 - Turism.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1025 (s) | 35 queries | Mysql time :0.017583 (s)

loading...