News Flash:

Tarom si drumul sinuos catre profit. "Ce vrea FMI e o chestiune negustoreasca si primitiva"

17 Februarie 2012
888 Vizualizari | 0 Comentarii
Fondul Monetar International (FMI) a pus din nou ochii pe Tarom. Institutia vrea ca linia aeriana de stat sa returneze celor de la Boeing o aeronava de tip 737-800, detinuta prin contract de inchiriere, miscare care ar face parte din programul de reducere a cheltuielilor liniei aeriene. Vezi ce spun specialistii

Solicitarea referitoare la aeronava inchiriata a fost formulata de FMI in Memorandumul de intelegere incheiat cu Guvernul Romaniei. Practic, Fondul cere ca Tarom sa restituie aeronava sau sa reduca rata de chirie la nivelul pietei pana la sfarsitul lunii martie.

Intrebati despre posibilul impact al solicitarii FMI asupra operatiunilor proprii, reprezentantii Tarom au declarat pentru DailyBusiness ca nu au primit din partea Fondului Monetar International "nici o solicitare cu privire la restituirea unei aeronave Boeing 737-800 din flota".

"Compania Nationala de Transporturi Aeriene Romane are in plan, conform masurilor de restructurare, sa negocieze conditiile contractuale cuprinse in contractul de leasing operational incheiat cu proprietarul aeronavei Boeing 737 -800, in vederea micsorarii ratelor de chirie", au explicat reprezentantii companiei aeriene.

Totusi, sunt voci care spun ca FMI nu ar fi trebuit sa rcomande astfel de masuri.

"FMI si-a depasit cu mult atributiile si rolul. Nu are dreptul sa faca astfel de solicitari fara un studiu de fezabilitate pe rute, pe flota, pe orarul de zbor. Este o chestiune negustoreasca si primitiva ceea ce fac ei", a spus analistul Mircea Cosea.

Aeronava este una dintre cele trei Boeing-uri 737-800 inchiriate de Tarom la sfarsitul anului 2008, pe o durata de cinci ani, cu scopul de a-si eficientiza costurile, in contextul in care cele trei avioane ar fi avut un consum cu 50% mai mic. Astfel, compania spera sa isi reduca cheltuielile de exploatare cu pana la 36 milioane de dolari, insa in octombrie 2011, Tarom a restituit doua dintre aeronave.

"In anul 2011 au fost dislocate doua aeronave Boeing 737-800 din programul de curse si ulterior relivrate catre proprietar, aceasta fiind una din masurile care au ca scop ameliorarea performantei economice a companiei si rentabilizarea acesteia. Masurile care au fost luate in anul 2011 sunt de fapt masuri incepute inca din anul 2010, unele dintre ele fiind implementate sau in curs de implementare. Aceste masuri vizeaza atat reducerea costurilor companiei, cat si cresterea vanzarilor", au adaugat reprezentantii companiei aeriene de stat.

Totodata, acestia au precizat ca pe langa dislocarea din flota Tarom a celor doua aeronave, compania a avut in vedere si alte masuri precum: reducerea costurilor administrative cu personalul aeronavigant prin scaderea costurilor cu deplasarile in interes de serviciu cu 50% si renegocierea contractelor cu centrele de training si cu hotelurile partenere pana la 20%; redimensionarea fortei de munca prin retrageri voluntare; transformarea unor activitati proprii in centre de profit, scoaterea spre vanzare a cel mult 20% din actiunile Tarom, prin listarea la Bursa sau prin vanzarea pachetului unui investitor strategic.

"Tarom a achizitionat cele trei avioane intr-o perioada de criza, cand nu erau neaparat necesare. Ulterior acestea au generat o buna parte din pierderile companiei", a spus a declarat Nicolae Demetriade, fost director al Tarom in perioada februarie 2001 - septembrie 2002.

Ca si impact asupra operatiunilor, Demetriade considera ca renuntarea la aeronava Boeing 737-800 nu va avea un impact semnificativ asupra operatiunilor companiei.

"In aceste vremuri se impun si astfel de masuri. Tarom poate sa isi aranjeze orarul de zbor cu si fara o aeronava. Nu vor fi probleme de genul acesta", a adaugat Demetriade.

In prezent, Tarom deserveste 37 de destinatii (29 externe, 8 interne) si opereaza o flota de 23 de aeronave (Boeing 737-800, 737-700, 737-300, Airbus A318-111, A310-325 ATR 42-500, 72-500).

Tarom va demara un program de restructurare pana la jumatatea lunii aprilie, iar pana la sfarsitul lunii mai va fi publicat prospectul pentru privatizarea a cel putin 20% prin IPO, in vederea finalizarii procesului de privatizare pana in iunie 2012.

"Tarom e o companie cu mari probleme din cauza managementului - unul dintre cele mai dezastruoase de dupa 1990  - pentru ca a fost incredintat unor persoane incompetente. Un management care a dus la pierderi financiare, de relatii, de rute. Tarom a ajuns acum mai mult o linie aeriana regionala, fara curse lungi. Probleme sunt si cu flota, destul de noua, care costa desi vorbim de leasing", a spus Mircea Cosea.

Anul trecut Tarom si-a diminuat pierderile cu 24% la 252,1 milioane de lei, dupa ce in 2010 a raportat pierderi de 332,5 milioane de lei, iar in 2009 de 234,7 milioane de lei, potrivit datelor publicate de Ministerul Finantelor.

In 2008, anul in care s-a realizat inchirierea celor trei aeronave, Tarom a avut pierderi de 6,3 milioane de lei. Ultimul an profitabil a fost 2007, cand operatorul a raportat cel mai mare profit din iar in 2005 de 3,8 milioane lei.

In contextul in care compania aeriana de stat a Ungariei, Malev, si-a anuntat recent falimentul, din cauza problemelor financiare si a imposibilitatii de a gasi un investitor privat in timp util, reusita privatizarii Tarom incepe sa atraga tot mai multe semne de intrebare.

"Ceea ce s-a intamplat cu Malev se poate intampla oricand si cu Tarom. Operatorul aerian trebuie sa fie un element primordial pe agenda guvernantilor. Privatizarea este o solutie doar daca este realizata cand piata este buna si daca exista o evaluare foarte serioasa. Inainte insa de privatizare, ar trebui ca in primul si primul rand sa se imbunatateasca managementul printr-o schimbare radicala, cum ar fi numirea unui manager strain de la alte companii", a explicat analistul Mircea Cosea.

La inceputul anului, Guvernul si-a revizuit in scadere asteptarile legate de suma ce poate fi obtinuta din listarea a 20% din actiunile Tarom, de la minimum 20 milioane de euro la cel mult 7,4 milioane de euro, in contextul in care proiectia bugetara pe acest an a companiei indica o pierdere de peste 187 milioane lei.

In decembrie anul trecut, conducerea Ministerului Transporturilor a prezentat Guvernului un document in care prezenta algoritmul de calcul al comisionului rezervat firmei ce va intermedia listarea si in care scenariile legate de suma ce va fi obtinuta din listare porneau de la 20 milioane euro si ajungeau la 60 milioane euro. Scenariul pe baza caruia era estimat si comisionul intermediarului prognoza obtinerea a 40 milioane euro din aceasta tranzactie.

Ulterior, un nou document redactat de Ministerul Transporturilor la inceputul acestui an arata ca in conformitate cu prevederile programului de privatizare al ministerului pe 2012 se estimeaza ca veniturile din privatizare se vor ridica la doar 32,2 milioane lei (7,4 milioane euro la cursul valutar actual), rezultat "in principal" din vanzarea pachetului de 20% din capitalul social al Tarom prin oferta publica secundara de vanzare derulata pe Bursa de Valori Bucuresti.

Vanzarea pe Bursa a unui pachet minoritar de actiuni Tarom a fost convenita de Guvern cu Fondul Monetar International in vara anului trecut.

Sursa: dailybusiness.ro
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2017 - Turism.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.0828 (s) | 35 queries | Mysql time :0.016897 (s)

loading...