News Flash:

Drumul Maritim de Nord

13 Februarie 2012
1624 Vizualizari | 0 Comentarii

O atentie deosebita a fost acordata descoperirii Drumului Maritim de Nord, adica stabilirii celei mai scurte cai din Oceanul Atlantic în Oceanul Pacific, prin marile Arcticii.
Dupa mai multe încercari, prima nava care a parcurs acest drum de nord - de la Arhanghelsk în Oceanul Pacific - într-un singur anotimp navigabil, a fost spargatorul de gheata '' Sibireakov '', în anul 1935, sub conducerea savantilor geografi Vize si Smidt. Abia în anul 1939, pentru prima data în istorie, spargatorul de gheata '' Litke '' a executat ambele drumuri, dus si întors, în aceeasi vara. Astfel, s-a ajuns la realizarea Drumului Maritim de Nord.

Importanta acestui drum rezulta fie si dintr-o sumara cercetare a hartii Uniunii Sovietice. Pentru a ajunge de la Leningrad la Vladivostok prin canalul Suez, navele parcurg o distanta de 23 000 km, iar ocolind Africa pe la Capul Bunei Sperante, 29 000 km. Ori, aceeasi cursa prin Drumul Maritim de Nord însumeaza doar 14 280 km, afara de faptul ca portiunea Murmansk - Vladivostok este cuprinsa în întregime în sfera suveranitatii teritoriale si de stat a Uniunii Sovietice ( acum Rusia ). Este singura artera de comunicatie în regiunile de nord ale Asiei si Europei prin intermediul careia se aprovizioneaza populatiile nordice si se fac transporturi foarte economice legate de valorificarea resurselor inepuizabile ale regiunilor arctice.
Cercetatorii polari sovietici au dus cu cinste stafeta predecesorilor lor Nansen, Amundsen, Peary si a altora spre noi cuceriri ale stiintei.
În afara de Svernaia Zemlea, în Arctica au fost descoperite multe alte insule mici. Pe ghetarii în deriva au fost instalate numeroase statiuni polare si observatoare, care studiaza sistematic acest tinut. Se efectueaza si cercetari oceanografice care au luat amploare deosebita dupa 1948.

Statiunile polare efectueaza cercetari complexe, oceanografice, geofizice, meteorologice, aerologice. M.M. Somov erou al Rusiei, doctor în stiinte geografice a condus stiunea ''Polul Nord 2'', înfintata in anul 1950, A.V.Tresnicov,care a participat la 12 expeditii arctice si a tiparit 16 lucrari stiintifice, a condus statiunea ''Polul Nord 3'' înfintata in anul 1954, iar G. I. Tolszicov a condus statiunea ''Polul Nord 4''.

Treptat, au aparut noi statiuni polare, ajungându-se în momentul de fata la peste 30.
Pentru asigurarea navigatiei si a cercetarilor stiintifice in Arctica, în anul 1939 s-a construit spargatorul de gheata atomic '' Lenin '', cel mai mare din lume, având 44 000 cai putere, si care a lucrat in Arctica trei ani fara întrerupere si fara sa fie alimentat cu combustibil ( datorita celor trei reactoare atomice instalate la bord ). S-a calculat ca spargatorul de gheata '' Lenin '' ar putea înconjura Pamântul de 8 - 10 ori fara reîncarcarea cu combustibil a reactoarelor sale.
Numai într-un singur an ( 1962 ) spargatorul de gheata ''Lenin'' a eliberat dintre gheturi 90 de vase. Experienta câstigata prin darea în exploatare a spargatorului atomic '' Lenin '' va servi la punerea bazelor planului de perspectiva în crearea unei puternice flote de spargatoare de gheata.

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook.

arhanghelsk vladivostok murmansk vladivostok cercetatorii polari
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2017 - Turism.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.0996 (s) | 24 queries | Mysql time :0.013105 (s)