Geoparcul Dinozaurilor - Hunedoara

23 Noiembrie 2011
Geoparcul dinozaurilor Tara Hategului

Geoparcul Dinozaurilor este o arie protejata de interes national, declarata astfel prin HG 2151/2004. Din anul 2005 geoparcul a fost acceptat in Reteaua Europeana a Geoparcurilor si in Reteaua Globala (sub egida UNESCO). Din anul 2007 are in interiorul sau o suprafata de 23940 ha, protejata sub denumirea de "Situl Strei-Hateg", ca propunere de sit pentru reteaua ecologica europeana NATURA 2000, in vederea conservarii habitatelor naturale si a speciilor de plante si animale salbatice de interes comunitar.

In urma cu mai bine de 65 de milioane de ani Tara Hategului era o insula tropicala in mijlocul oceanului Tethys, populata de dinozauri. Urmele lor, descoperite la Sanpetru si in imprejurimi, constituie un patrimoniu geologic foarte important. "Dinozaurii pitici" gasiti aici sunt unici in lume. Ei au trait cu putin inainte de disparitia totala a dinozaurilor, la sfarsitul cretacicului, dupa ce dominasera lumea mai bine de 160 de milioane de ani.

Aceasta arie naturala protejata are un statut special, datorita gradului ridicat de locuire si scopul sau este de a asigura protectia patrimoniului natural si cultural al tarii Hategului. Geoparcul cuprinde elemente de interes geologic deosebit alaturi de elemente de interes ecologic, arheologic, istoric si cultural. Factorul cheie care personalizeaza acest teritoriu este reprezentat de siturile cu resturi de dinozauri de varsta Cretacic Superior. Dinozaurii pitici din Depresiunea Hateg sunt unici in lume, importanta stiintifica si atractivitatea lor fiind sporita prin descoperirile de cuiburi cu oua si embrioni de dinozauri, ale unor mamifere contemporane dinozaurilor si a unei reptile zburatoare (Hatzegopteryx), din grupul pterosaurilor.

Zona prezinta un interes universitar si academic deosebit, dar si pentru autoritatile locale si administratiile publice locale din Tara Hategului. In Geoparcul Dinozaurilor se deruleaza mai multe proiecte in vederea valorificarii prin turism a exceptionalului patrimoniu natural, cultural si stiintific.

In cadrul geoparcului sunt incluse si urmatoarele rezervatii naturale: Paleofauna reptiliana Tustea, Locul fosilifer cu dinozauri Sanpetru, Mlastina de la Pesteana, Calcarele de la Fata Fetii, Varful Poieni, Padurea Slivut, Fanatele cu Narcise de la Nucsoara, Fanatele Pui.

geoparcul dinozaurilor geoparcul situl strei-hateg tara hategului