Metoda neobisnuita, ignorata pana acum, prin care oamenii de stiinta cred ca pot salva Marea Bariera de Corali

7 Mai 2018

Marea Bariera de Corali din Australia, o comoara a naturii inclusa in patrimoniul mondial UNESCO, ar putea fi compromisa pe vecie din cauza schimbarilor climatice. Oamenii de stiinta incearca de ani de zile sa gaseasca o solutie de salvare a recifului, iar cel mai recent plan are la baza o tehnologie atipica de interventie.

Tehnologia? Ingineria genetica. Mai precis, instrumentul de editare genetica CRISPR-Cas9.

Cercetatorii au descoperit ca genele larvelor de corali pot fi editate genetic. Acest lucru ar putea arata care gene dintr-un coral sunt sensibile la schimbarile climatice si care sunt acele gene de rezistenta din structura celenteratei.

Concluziile cercetarii au fost publicate in Proceedings of the National Academy of Sciences.

Philip Cleves, cercetator al Universitatii Stanford si unul dintre autorii studiului, spune ca toate cercetarile de pana in prezent au ocolit „baza genetica” a problemei. „Nu stim care gene sunt implicate in albirea coralilor sau in alte aspecte ale biologiei coralilor, cum ar fi formarea scheletului sau cresterea”, a explicat Cleves pentru Newsweek.

Poate ca anumite specii de corali sunt „inzestrate” genetic ca sa poata supravietui in ape calde, a adaugat cercetatorul.

In acest studiu, Cleves si colegii sai au editat trei gene. Doua dintre ele au facut coralul sa „straluceasca”, schimbandu-si culoarea in verde si rosu, iar apoi cercetatorii au reusit sa „opreasca” aceasta fluorescenta. Cealalta gena, subliniaza Philip Cleves, numita FGF1a, ar putea fi asociata cu „dezvoltarea puilor de corali”.

Tehnologia CRISPR (Clustered regularly-interspaced short palindromic repeats) a fost descoperita la inceputul anilor 1990, iar in 1997 a fost folosita in premiera – in cadrul unor experimente biochimice. Acest instrument de inginerie genetica avea sa devina in scurt timp cea mai populara metoda de editare genetica in domenii precum agricultura si microbiologia.

Oamenii de stiinta prezic ca, imbunatatit, acest instrument ar putea transforma complet ecosistemul nostru, schimband radical societatile umane.

CRISPR functioneaza prin directionarea unei enzime numite Cas intr-un anumit punct al structurii ADN. Cas „taie” apoi ADN-ul. Odata taiat ADN-ul, celula nu va folosi gena pentru a produce o proteina, ci se va comporta ca si cum gena nu se afla acolo.

Regiuni importante ale Marii Bariere de Corali din Australia au fost, literalmente, fierte pana la distrugere in urma valurilor de caldura.

Peste o mie de kilometri din zona cea mai nordica a Barierei de Corali cu o lungime de 2.300 de kilometri de pe coasta nord-estica a Australiei au fost distruse din cauza episoadelor de incalzire a apelor, in anul 2016 si 2017, au descoperit cercetatorii australieni.

Inscrisa in Patrimoniul Mondial UNESCO in 1981, Marea Bariera de Corali se intinde pe aproximativ 348.000 de kilometri patrati de-a lungul coastei australiene si reprezinta cel mai mare ansamblu coralifer din lume.

Incalzirea apelor a ucis aproape jumatate dintre coralii din apele de mica adancime din cele doua treimi nordice ale Marii Bariere de Corali ca urmare a procesului continuu de albire din ultimii doi ani.

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

australia comoara patrimoniul unesco compromisa