News Flash:

O realizare la care azi, nici macar nu mai putem visa: singurul avion de pasageri construit in Romania

1 Februarie 2018
257 Vizualizari | 0 Comentarii

La 27 august 1982, era prezentat public primul avion de tip Rombac 1-11, produs la fosta Intreprindere de Avioane Bucuresti (actualmente Romaero Baneasa). Romania devenea astfel primul stat comunist din lume, exceptand URSS, care producea un avion de pasageri cu reactie. A fost o realizare de exceptie a muncitorilor si inginerilor romani. O realizare la care azi, nici macar nu mai putem visa. Orice s-ar spune, pe vremea aceea, in plin comunism, Romania producea avioane militare si de pasageri, dotate cu motoare cu reactie, dar si camioane, autobuze si vapoare. Azi, abia daca mai producem niste autoturisme, a caror principala calitate e pretul redus.

Doar Tupolev TU154 era mai rapid

Avionul Rombac 1-11 era un avion de pasageri dotat cu doua motoare cu reactie, amplasate pe fuselaj, la coada aparatului. Era, de fapt, o versiune produsa in Romania, sub licenta, a unui avion britanic, Bac 1-11. Motoarele erau, de asemenea, fabricate in Romania, la uzinele „Aerofina” si „Turbomecanica”, sub licenta Rolls Royce. Rombac 1-11 era un avion tipic mediu curier, putand transporta intre 100 si 120 de pasageri, pe distante de pana la 3.500 km. Atingea o viteza de 870 km/ora, cam cat ating si avioanele din zilele noastre. In acele vremuri, doar avionul sovietic Tupolev TU-154 era mai rapid decat Rombac-ul romanesc.

Ordinul lui Ceausescu

In septembrie 1982, avionul a executat primul zbor in fata „inaltei conduceri de partid si de stat”, dupa care, nerabdator si satisfacut de avionul romanesc, Nicolae Ceausescu a dat ordin ca Tarom sa inceapa imediat operarea cu Rombac 1-11. Ca atare, in ianuarie 1983, pe ruta Bucuresti-Timisoara, au inceput sa zboare Rombac-urile produse la Baneasa. Doua luni mai tarziu, Ceausescu a cerut conducerii Tarom ca, pe cat mai multe rute externe, sa se zboare cu Rombac 1-11, care sa inlocuiasca macar partial avioanele Tupolev TU-154, de productie sovietica. El a vrut in acest fel, sa isi manifeste independenta fata de URSS. Companiile aviatice din toate tarile comuniste de atunci operau zborurile externe de pasageri exclusiv cu avioane Tupolev TU-154 si Iliusin IL-18 (pe distante medii), respectiv Iliusin IL-62, pe distante lungi. Numai Tarom folosea, pe langa avioane sovietice, si avioane produse in tara.

O performanta rara: zero accidente mortale

Intre 1982 si 1989 au fost produse noua aparate Rombac 1-11. Toate au fost livrate catre Tarom, care le-a operat sau, unele, le-a inchiriat altor companii aeriene. Alte doua aparate, aflate in executie la momentul schimbarii de regim din 1989, nu au mai fost terminate niciodata. Un lucru absolut remarcabil, referitor la avioanele romanesti, e ca acestea detin un record cu care putine aeronave se pot lauda: niciun Rombac 1-11 nu s-a prabusit si niciun pasager nu a murit la bordul lor. De cand exista aviatie civila in lume, sunt foarte putine acele aeronave care sa aiba cifra zero in dreptul accidentelor mortale. Este adevarat, nici numarul aparatelor nu a fost unul mare

Zgomotul turboreactoarelor l-a alungat din Europa

Dupa 1989, doua avioane Rombac au ajuns la Romavia, companie care se ocupa de zborurile oficialilor romani. Ambele sunt azi oprite la sol, din cauza ca normele actuale de poluare sonica nu le mai permit sa opereze pe aeroporturi din Europa si pentru ca intretinerea lor costa multi bani. Celelalte sapte aparate Rombac 1-11 au fost vandute de Tarom catre diverse alte companii aeriene din Asia si Africa. Nu se mai stie nimic de soarta acestora. Se stie doar ca doua Rombac 1-11 operau zboruri charter pentru turisti, in Egipt, in anul 2010.

Dintre toate statele comuniste, numai Polonia a mai incercat, la un moment dat, sa produca avioane de pasageri cu reactie, in cooperare cu URSS. Avionul Iliusin IL-76, produs in Polonia, a avut, insa, atat de multe probleme incat sovieticii au cerut Poloniei sa inceteze productia aparatului, pentru a nu-i strica excelenta reputatie. Ceea ce s-a si intamplat.

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

avion rombac avioane bucuresti romaero baneasa romania stat comunist
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Turism.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1347 (s) | 34 queries | Mysql time :0.025475 (s)