News Flash:

Secretele Crucii de pe Caraiman

31 Ianuarie 2018
383 Vizualizari | 0 Comentarii

Crucea Eroilor Neamurilor, cunoscuta in limba cotidian drept „Crucea de pe Caraiman”, a fost, inca din momentul finalizarii lucrarilor de executie, o constructie comparabila ca realizare inginereasca si simbolistica, cu turnul Eiffel din ParisStatuia Libertatii din New York sau Hristos Mantuitorul din Rio de Janeiro. In 2014, a intrat in Cartea Recordurilor ca cea mai inalta cruce din lume (39,30 m), amplasata la peste 2.291 metri. 

Construita intre anii 1926-1928 pe Muntele Caraiman, pentru a cinsti memoria eroilor neamului cazuti in Primul Razboi Mondial, Crucea Eroilor Neamurilor sau Crucea de pe Caraiman este situata in zona centrala a masivului Bucegi, chiar pe marginea abruptului catre Valea Seaca, pe un amplasament care domina vizual valea superioara a raului Prahova. 

De pe platforma de la baza monumentului sau de pe terasa lui superioara, se deschide o larga panorama a Vaii Prahovei, avand la picioare Busteniul. 

Monumentul se gaseste la altitudinea de 2.291 metri, foarte aproape de cota atinsa de Varful Caraiman (2.386 metri), are o inaltime totala de 39.3 metri (din care 8.35 metri reprezinta soclul) si o deschidere a bratului orizontal de circa 15 metri. 

Latimea stalpului vertical este de 2 metri, lungimea bratelor orizontale pana in axul stalpului fiind de 7 metri, iar latura unui ochi patrat de zabrea este de 2 metri. 

Elementul compozitional determinant al Crucii de pe Caraiman este simetria, care guverneaza solutia arhitecturala, fiind prezenta atat in plan vertical cat si in plan orizontal. 

Crucea este executata din profile de otel, fiind montata pe un soclu din beton armat placat cu piatra de calcar fasonata. Soclul a fost realizat ulterior inaugurarii, in 1930, pentru o mai buna incastrare a structurii metalice (initial crucea era introdusa direct in stanca), si adapostea un generator electric, care punea in functiune 120 de becuri de 500 W, distribuite pe corpul central si pe brate, potrivit adevarul.ro.

Constructia monumentului 

Crucea, ridicata cu scopul de a fi vazuta de la o distanta cat mai mare, a fost realizata din initiativa Regelui Ferdinand I si a Reginei Maria ai Romaniei, in perioada 1926-1928 „intru slava si memoria eroilor prahoveni cazuti in Primul Razboi Mondial, 1916-1918, pentru apararea patriei” asa cum sta scris pe placa comemorativa fixata pe partea nordica a soclului. 

O legenda spune si faptul ca monumentul s-a realizat in urma unui vis pe care l-a avut Regina Maria, simbolizand sacrificiul eroilor al caror sange a stropit muntii Bucegi, reprezentati prin varful Caraiman. De altfel, Regina Maria a urmarit indeaproape executia pana la finalizarea ei. Inaugurarea si sfintirea monumentului au avut loc pe data de 14 septembrie 1928, de Ziua Sfintei Cruci. 

Pentru constructia monumentului s-a ales varful secundar al Caraimanului (2.291 m), deoarece, daca s-ar fi construit monumentul pe varful principal (2.325 m), Crucea nu ar mai fi fost vizibila decat din apropiere, de pe platou. 

Proiectarea si executia intregului monument s-au facut cu efort, mestesug si inteligenta romanesti. Astfel, proiectul ansamblului a fost realizat de catre arhitectii romani Georges Cristinel si Constantin Procopiu. 

Lucrarile efective au fost executate de catre Directia de Poduri din cadrul C.F.R. prin sectiile L1 si L5 din Sinaia. Proiectul de rezistenta a fost intocmit de catre inginerii Alfred Pilder si Teofil Revici, diriginte de santier a fost Nicu Stanescu si sef de santier maestrul V. Bumbulescu. Fondurile necesare constructiei au fost obtinute din diferite surse si prin donatii de la firme particulare si institutii de stat.

Monumentul a fost confectionat din traverse metalice imbinate prin nituire intr-o retea. Constructia propriu-zisa a fost realizata efectiv de catre Societatea Cultul Eroilor, fiind mobilizati si un numar mare de tineri. Sculele, lemnul, piesele metalice componente si restul materialelor necesare au fost transportate cu trenul pana la statia CFR Busteni. 

De aici, o parte dintre traversele metalice si celelalte materiale de constructie a fost transportata de care cu boi pe ruta Busteni – Sinaia – Vf. Paduchiosul – Vf. Dichiu – Platoul Bucegi – Vf. Caraiman, iar restul materialelor, cu funicularul Fabricii de Hartie Busteni. Funicularul a transportat piesele pe Valea Jepilor pana in Cantonul Schiel – pe Platoul Bucegi, de unde au fost duse pe carari inguste cu caii si magarii pana in varful Caraiman. 

Deoarece numarul carutelor din zona era insuficient, o banca a acordat un credit cu dobanda mica pentru achizitionarea altora. Drumul era anevoios, o caruta neputand face intr-o saptamana mai mult de doua-trei transporturi. Pentru punerea la dispozitie a propriilor atelaje, carutasii - dintre care memoria localnicilor pastreaza si astazi numele celor din familia Clinci, din Sinaia - erau platiti cu bani, cateva brate de fan si hrana. 

Grinzile Crucii sunt confectionate din zabrele, golurile dintre bare putandu-se umple iarna cu zapada inghetata

In momentul finalizarii lucrarilor de executie, monumentul era cea mai inalta structura metalica din Europa situata la mai mult de 2000 metri altitudine, “putand fi comparata, ca realizare inginereasca si simbolistica, cu turnul Eiffel din Paris, cu Statuia Libertatii din New York sau cu Hristos Mantuitorul din Rio de Janeiro. In colectia romaneasca a „arhitecturii din fier”, cele mai reprezentative unicate, inrudite prin aspiratia catre inalt, prin valoarea lor de simbol national comemorativ, prin calitatea de obiect de arta si, nu in ultimul rand, prin caracterul lor exclusiv romanesc sunt: Coloana fara sfarsit si Crucea de pe Caraiman”, se arata in istoria monumentului, de pe site-ul dedicat, www.cruceacaraiman.ro. 

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

executie constructie comparabila realizare inginereasca
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Turism.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.3292 (s) | 23 queries | Mysql time :0.116229 (s)