News Flash:

Secretele podului de la Cernavoda, opera tanarului inginer Anghel Saligny. Episodul luptelor aeriene ale lui Horia Agarici, salvatorul Constantei

18 Ianuarie 2018
294 Vizualizari | 0 Comentarii

In urma cu 123 de ani, la 14 septembrie 1895, a fost inaugurat podul peste Dunare intre Fetesti si Cernavoda, opera tanarului inginer Anghel Saligny.

In anul 1890, un tanar inginer de doar 35 de ani, Anghel Saligny, a ingenuncheat Dunarea prin proiectarea si executia podului ce mai apoi i-a purtat numele. Opera lui Saligny a fost inaugurata in 1895 si a costat 35 milioane de lei aur. Initial, constructia s-a numit Podul Regele Carol I, apoi Podul Anghel Saligny.

Initial, guvernul roman a initiat doua concursuri internationale pentru proiectarea si executarea podurilor. In ciuda tuturor discutiilor purtate, niciunul dintre reprezentantii de peste hotare nu au avut proiecte convingatoare pentru autoritatile romane. Guvernul roman a incredintat proiectarea si realizarea podurilor Directiei Generale a Cailor Ferate Romane, sub conducerea ing. Anghel Saligny, care avea doar 34 de ani.

Unul din cele mai frumoase poduri metalice din lume
In octombrie 1890 au inceput lucrarile la podul Dunarea, la Cernavoda. El a fost proiectat la 30 de metri deasupra Dunarii, pentru a permite trecerea vaselor cu cele mai inalte catarge. Podul are o forma zvelta, bare dantelate, iar conturul general este armonios. Si astazi, este considerat a fi unul din cele mai frumoase poduri metalice din lume.

La capatul podului dinspre Cernavoda a fost ridicat un fascinant monument din bronz reprezentand doi dorobanti, in memoria eroilor cazuti in Razboiul de Independenta. Dorobantii si stemele au fost realizate de sculptorul francez Léon Pilet (1836-1916), iar o parte din contravaloarea lor a fost suportata de Ambasada Frantei, in cinstea regelui Carol I.

Statuile au fost turnate in trei bucati la Lyon, fiind apoi imbinate la fata locului. Dorobantul de pe partea nordica poarta semnatura autorului, alaturi de anul realizarii (1895).

Podul peste Dunare are o deschidere centrala de 190 metri si 4 deschideri de 140 metri, alaturi de un viaduct cu 15 deschideri de 60 metri si se afla la 30 metri peste nivelul apelor mari ale Dunarii. Podul peste bratul Borcea cuprinde 3 deschideri de cate 140 metri si un viaduct cu 11 deschideri de 50 metri. Cu rampele de acces, cei 4087,95 metri de poduri formau la acea vreme cel mai lung pod din Romania si al doilea ca lungime din Europa.

Se spune ca salvatorul Constanei, Horia Agarici, in timpul unei lupte aeriene cu avioanele inamice, a avut curajul sa treaca cu avionul sau pe sub podul de la Cernavoda.

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

podul dunare fetesti cernavoda anghel saligny tanar inginer
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Turism.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1355 (s) | 34 queries | Mysql time :0.032048 (s)