News Flash:

Cabana Malaesti
Marcaj: banda albastra.
Timp: 4½—5½ ore.
Diferenta de nivel: + 1 045 m.

De la Rasnov (675 m in piata) urmam soseaua spre sud in lungul vaii Ghimbavului (sau Raul Mare), mai intai printre culturi agricole, apoi prin fanete bogate si pe langa zavoaiele de anin si salcie din lungul vaii, avand in fata larga perspectiva asupra versantului nordic al Bucegilor. Ocolind pe la V si SV, impreuna cu apa Ghimbavului, poalele impadurite ale varfului Runcu (1 285 m) soseaua ne conduce dupa 12 km (2—2½ ore) la uzina electrica veche a Rasnovului, nu departe de confluenta vaii Ghimbavului cu V. lui Dobre (stanga), la poalele padurii (815 m).

De aici urmam catre sud in urcus usor drumul carosabil prin padure (fag, brad si molid, cu palcuri curate de molid) si dupa circa 15—20 min. traversam pe pod V. Tiganesti (880 m). in dreapta sus se observa muntele Velicanu si muntele Tiganesti.

Trecem printr-o poiana si la reintrarea in padure catre stanga, traversam firul vaii Malaesti, apropiindu-ne apoi mult de V. Glajariei (stanga)[1]. Dupa circa 10 min. de la V. Tiganesti (la 925 m alt.) parasim drumul carosabil care se continua in lungul vaii Glajariei si prindem spre dreapta, poteca prin padure. Strecurandu-se printre numerosii bolovani acoperiti cu muschi ce acopera solul padurii[2], drumul incaleca coama dintre V. Glajariei si V. Malaesti, trece pe malul stang al acesteia din urma si continua in lungul vaii. Dupa a doua traversare a vaii (995 m) la confluenta unui parau ce vine din stanga, urcam pieptis o mica portiune pe malul opus, apoi urmam in urcus usor coama clintre V. Malaesti si paraul din stanga.

Dupa circa 1 ora de la uzina ajungem langa un izvor puternic. Izvorul Malaestilor ce tasneste in dreapta de sub o coama impadurita (1 075 m). De aici poteca se orienteaza brusc la stanga iesind repede in Poiana Malaesti-Izvor pe care o traverseaza in lung si la capatul careia ne conduce pe o coama scunda la o ramificatie de drumuri (1 110 m).

Ramificatie: inainte, spre cab. Dihamu, marcaj cruce albastra.

Traseul nostru continua la dreapta pe coama. Urmeaza un urcus pieptis prin plantatia tanara, pe plaiul larg dintre vaile Glajariei si Malaesti si dupa 30—40 min. de la ramificatie inclinarea se micsoreaza dintr-o data (1 360 m). Poteca urca usor in lungul unei platforme situate intre abruptul impadurit (molid si larice) al Bucsoiului si firul vaii Malaesti (dreapta), adancit aici mult in masa de bolovanisuri ce formeaza morena frontala a vaii. De partea cealalta a vaii se ridica muchia Padina Crucii cu stancarii impodobite cu palcuri de larice.

La capatul de sus al platformei, deasupra unui piept scurt, iesim in pragul unei poieni pe flancul vestic al Bucsoiului, la baza abruptului. Urmeaza inca o treapta a vaii deasupra careia se intinde o alta poiana larga (1 570 m) in care odinioara se afla vechea cabana Malaesti. De aici se deschide perspectiva asupra portiunii alpine a vaii Malaesti si crestei Padina Crucii.
La marginea de sus a poienii urcand o ultima ruptura de panta impadurita cu molidis des si traversand firul stancos al vaii, poteca ne conduce la limita padurii, in marginea caldarii inferioare a vaii, la cabana Malaesti (1 720 m).

Vaile Tiganesti si Malaesti conflueaza in aceasta zona, la distanta mica, cu V. Glajariei, formand impreuna V. Ghimbavului.

Aceste blocuri sant provenite din morena frontala a vaii Malaesti si rostogolite pana aici de apele torentilor dezlantuiti odinioara cu prilejul unei ruperi de nori in Bucegi, cu caracter de catastrofa climatica, produsa la 29 iulie 1779, despre care registrul bisericii evanghelice din Rasnov relateaza urmatoarele: „In noaptea urmatoare zilei de Sf. Marta s-a produs in V. Ghimbavului un nemaipomenit de groaznic potop revarsat mai ales de pe aceasta latura a muntilor Bucegi si care a ingropat sub viituri de pietre si nisip pe ciobanii, impreuna cu oile lor, ce se gaseau pe munte si care apoi, dupa retragerea apelor, s-au gasit morti, risipiti pe camp; au fost chiar ursi si lupi adusi de ape. Aceasta inundatie a acoperit cu nisip si pietre multe pajisti si ogoare, a smuls si carat blocuri de stanca, mari cat un cuptor si arbori din cei mai grosi, napustindu-se ca o manie cereasca, cu furie si urlet peste Rasnov si Cristian, luand si case impreuna cu locatarii lor ..."
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook.

marcaj timp vaile tiganesti malaesti ghimbavului rasnov