News Flash:

Turnul Dogarilor - Bistrita

26 Noiembrie 2011
1518 Vizualizari | 0 Comentarii
Turnul Dogarilor

Turnul Dogarilor confera localitatii Bistrita un potential turistic cu valente culturale deosebite. care a luat numele tocmai de la cetatea cu val si sant - "Burg". Turnul Dogarilor face parte din patrimoniu cultural al municipiului Bistrita alaturi de alte cladiri cu o valoare istorica deosebita, conturand specificul national al culturii orasului. Acest turn a ramas in peisajul municipiului ca o marturie clara a evolutiei sale istorice. Realizarea acestei fortificatii, inceputa in anul 1465, a presupus un urias efort financiar si contributia sustinuta a locuitorilor orasului, dar si inteligenta tehnica de a folosi cat mai eficace facilitatile naturale ale terenului si de a asigura o aparare cat mai buna. Bistrita, fiind asezata pe o terasa joasa, flancata de dealuri, era greu de aparat.


Singurul aliat natural era raul Bistrita si terenul mlastinos din jur, care au fost exploatate cu folos, prin dirijarea unor canale, santuri si amenajarea unor iazuri devenite forte propulsatoare pentru mori si pescarii, realizand totodata un cadru suplimentar de aparare. Urmatorul baraj construit consta dintr-o incinta continua de zidarie si un sistem complex de turnuri si porti, elemente definitorii ale tipologiei orasului medieval. Intr-un interval de doua decenii fortificatia a devenit functionala, iar pe parcurs a primit o serie de imbunatatiri. Finalizarea construirii zidului avea sa se incheie undeva in anul 1545, zidul ridicat avand atunci o inaltime de 10m si o grosime de 2m, fiind inconjurat de un sant de aparare cu o adancime de 3m, umplut cu apa printr-un canal derivat din raul Bistrita.


Tot atunci, din loc in loc, au fost amplasate nu mai putin de 18 turnuri si bastioane de aparare, edificii ridicate pe cheltuiala breslelor. Printre acestea de retinut sunt: turnul rotarilor, dogarilor, franghierilor, tamplarilor, aurarilor, macelarilor, selarilor, fierarilor, croitorilor. Conform prescriptiilor din tratatele de arta militara, turnurile trebuiau sa fie suficient de apropiate pentru a se apara reciproc, si in acelasi timp, fiecare trebuia sa ramana o citadela, o fortificatie independenta. Singura latura pe traseul careia nu s-a socotit necesara adaugarea de turnuri a fost latura de vest, protejata de bastioane puternice ale celor doua porti: Poarta Ungureasca si Poarta Spitalului.


Constructia are trei nivele, din care cele superioare au spatii cu incaperi si ferestre. Partea inferioara, necompartimentata, a fost folosita ca magazie, avand un portal masiv spre oras. De aici se asigura, printr-un tunel subteran, legatura cu Abatia Benedictinilor, de unde tunelul continua spre Catedrala Evanghelica, ca apoi sa ajunga pe dealul fostei cetati de pe Burich, un deal situat in apropierea orasului. Constructia este realizata din piatra, iar spatiul interior este compartimentat in doua zone, printr-un perete despartitor cu o grosime de 0,65m. Zidurile exterioare au o grosime de 1,1m spre exterior, iar spre interiorul orasului de 1m la parter, iar la restul etajelor de 0,8m.


turnul dogarilor bistrita terasa joasa canale mori baraj fortificatia
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2017 - Turism.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1015 (s) | 24 queries | Mysql time :0.011508 (s)

loading...